Cookies Policy

The website of the University of Cádiz uses its own and third-party cookies to carry out analysis of use and measurement of traffic, as well as to allow the correct functioning in social networks, and in this way to improve your browsing experience.

If you want to configure cookies, press the button Customize Cookies. You can also access the cookie settings at any time from the corresponding link in the footer.

For more information about cookies you can consult the Cookies policy from the website of the University of Cádiz.

Cookies customization

The website of the University of Cádiz uses its own and third-party cookies to carry out analysis of use and measurement of traffic, as well as to allow the correct functioning in social networks, and in this way to improve your browsing experience.

For more information about cookies you can consult the Cookies policy from the website of the University of Cádiz. You can also access the cookie settings at any time from the corresponding link in the footer.

You can configure the website cookies according to their purpose:

  • Statistical analysis

    Third-party cookies (Google Analytics) are used on this site that allow the number of users to be quantified anonymously (personal data will never be obtained to identify the user) and thus be able to analyze the use made by users of our service, in order to improve the browsing experience and offer our content optimally.

  • Social networks

    Third-party cookies are used on this website that allow the proper functioning of some social networks (mainly YouTube and Twitter) without using any personal data of the user.

UniversidaddeCádiz
HUM1128 Lecturas, Comunicación y Ecosistemas Educativos

Artículo Validación de una lista de verificación para el diseño de una Nubeteca

https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/54211

Blanca Florido Zarazaga y Manuel Francisco Romero Oliva

En las últimas décadas, la transformación digital ha redefinido la gestión y el consumo de información, impulsando la evolución de la lectura y la formación de lectores en un nuevo ecosistema digital. En este contexto, las bibliotecas, como guardianas del legado cultural de la lectura, deben adaptarse para seguir siendo relevantes, lo que ha dado lugar a la creación de ”Nubetecas”, espacios que integran lo físico y lo digital. Por ello, el objetivo de este estudio es desarrollar y validar una lista de verificación para evaluar los elementos clave que deben caracterizar este espacio multimodal, enfocada en tres dimensiones: organización espacial, equipamientos tecnológicos y política de gestión bibliotecaria. Nuestra investigación emplea una metodología mixta y se basa en la validación de una lista de verificación mediante una escala valorativa compuesta por un total de 33 ítems, en la que participaron siete expertos seleccionados por sus conocimientos especializados en el tema. Los resultados revelan que las aportaciones de los expertos condujeron a ajustes significativos en varios ítems, mejorando así la precisión, relevancia y efectividad del instrumento en consonancia con las necesidades actuales. Sin embargo, el libro impreso sigue siendo crucial para desarrollar una lectura en profundidad y habilidades de reflexión y concentración.